- Oostvoorstraat 25, 4671 CA Dinteloord
- 0167 522 622
- info@bagrovastgoed.nl
Al 50 jaar een vertrouwd adres!
0167 - 522 622
Al 50 jaar een vertrouwd adres!
0167 - 522 622
U wilt uw huis gaan verkopen. Een spannend moment, maar welke kosten zitten er precies vast aan de verkoop van een woning? In dit artikel vertellen we u meer over de kosten voor het verkopen van uw huis, zodat u goed voorbereid uw huis kunt verkopen.
Er komen andere kosten kijken bij de verkoop van een woning dan bij de aankoop van een woning. Natuurlijk dient u samen met de kopende partij de aktes te laten passeren bij de notaris, en worden daarvoor kosten gerekend. Toch verschillen de kosten van een huis verkopen behoorlijk van de kosten om een huis te kopen. Welke kosten dat precies zijn, leggen we u uit in dit artikel.
Wanneer u uw huis wilt verkopen, dient u zelf een energielabel voor uw huis aan te vragen. De kosten voor het aanvragen van een energielabel dragen ook bij aan de verkoopkosten van uw woning. U dient een energielabel aan te vragen om als verkopende partij aan de kopende partij te laten zien hoe energiezuinig de woning is. De kosten voor het aanvragen van een energielabel variëren van enkele euro’s tot enkele tientjes. Een energielabel loopt van categorie A t/m G. Een huis met energielabel A of B (ook wel ‘groen energielabel’) is het meest energiezuinig, een woning met energielabel G verbruikt het meeste energie. Dit zijn dus kosten waar u bij de verkoop van uw woning rekening mee dient te houden.
Op het moment dat u uw woning verkoopt en de hypotheekakte laat passeren bij een notaris, regelt deze diverse zaken voor u. Een notaris doet diverse onderzoeken voor de overdracht van de woning. Als verkoper betaalt u de notariskosten voor het beëindigen van de bestaande hypotheek. Dit wordt ook wel ‘doorhalen van de hypotheek’ of ‘royement’ genoemd. Ook wanneer u uw oude hypotheek oversluit bent u verplicht om uw huidige hypotheek door te laten halen. Voordat uw woning verkocht wordt moet deze namelijk vrij van hypotheek zijn.
Hierna zal de notaris een officiële royementsakte opstellen, waarna het Kadaster het doorhalen uitvoert. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het tarief van de betreffende notaris. Doorgaans bedragen het honorarium, de kosten voor het Kadaster, de recherchekosten en btw een bedrag tussen de €90,- en €500,-. Het inschakelen van een notaris verhoogt dus ook de kosten van de verkoop van uw woning.
Bij het inschakelen van een vastgoed makelaar worden er makelaarskosten gerekend om uw huis te verkopen. Over het algemeen is dit een bepaald percentage van de opbrengst van de woning. Deze makelaarskosten worden ook wel ‘courtage’ genoemd, en kunnen aardig oplopen. Om de kosten van het verkopen van een huis te drukken, kiezen steeds meer mensen ervoor om hun woning zonder makelaar te verkopen.
Wanneer u ervoor kiest om uw huis direct aan Bagro te verkopen, nemen wij deze kosten voor onze rekening. Bij ons betaalt u dus géén standaard makelaars- en notariskosten. U betaalt enkel de kosten voor het doorhalen van de hypotheek en het aanvragen van een energielabel. De rest regelen wij voor u! Dat scheelt dus een hoop in de totale kosten van het verkopen van uw huis.
Nieuwsgierig geworden naar wat wij voor u kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op via telefoonnummer 0167-522622 of plan direct een afspraak in. Wij denken graag met u mee in de mogelijkheden.
Gratis ons hoogste bod aanvragen